تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

میگرن؛ تمام آنچه باید در مورد میگرنی‌ها بدانید (۲)

در بخش‌های قبلی پروندۀ میگرن در مورد این بیماری پیچیده و علائم آن صحبت کردیم. احتمالاً تاکنون این نکته را دریافته‌اید که میگرن تنها یک سردرد ساده نیست که یکی دو ساعت شما را درگیر کند و بعد از بین برود. سردرد میگرنی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و فرد مبتلا به میگرن نیاز به درک‌شدن از جانب اطرافیانش دارد. در بخش اول مقالۀ تمام آنچه باید در مورد میگرنی‌ها بدانید، اندکی با احوالات میگرنی‌ها آشنا شدید، در این بخش نیز با فور مای لاو همراه باشید و ادامۀ این مقاله را از دست ندهید.

سبک زندگی می‌تواند باعث بروز سردرد میگرنی شود

سردرد میگرنی

دکتر میا مینِن، متخصص مغز و اعصاب و مدیر بخش سردرد در مرکز پزشکی نیویورک لانگون می‌گوید شاید نتوانید از تمام عواملی که باعث سردردهای میگرنی می‌شوند دوری کنید، اما انتخاب یک سبک زندگی صحیح، حداقل کاری‌ست که باید برای پیشگیری از میگرن و داشتن یک زندگی سالم انجام دهید. سبک زندگی درست می‌تواند از بروز سردرد میگرنی جلوگیری کند. داشتن برنامۀ منظم بیداری و خواب و همچنین دوری از تنش و استرس می‌توانند نشانه‌هایی از یک زندگی سالم باشند. یک فرد میگرنی هرگز نباید کم‌خوابی را تجربه کند. به‌هم‌ریختن الگوهای خواب می‌تواند ارتباط مستقیمی با شروع حملات میگرنی داشته باشد. گرسنگی از دیگر عوامل تشدیدکنندۀ میگرن است. اگر مبتلا به میگرن هستید، بهتر است از رژیم‌های غذایی وحشتناک و همچنین روزه‌گرفتن دوری کنید.

غذاها می‌توانند محرک میگرن باشند

سردرد میگرنی

متأسفانه یک‌سری مواد غذایی خاص می‌توانند نیرو محرکه‌ای برای حملات میگرنی باشند. اگرچه این امر در مورد همۀ افراد یکسان نیست، اما تجربۀ افراد میگرنی نشان داده است که مشروبات الکلی، شکلات، غذاهای فرآوری‌شده و مکمل‌های غذایی مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی، می‌توانند احتمال بروز سردرد میگرنی را افزایش دهند. اگر به میگرن مبتلا هستید، سعی کنید محرکه‌های غذایی خاص خودتان را بشناسید؛ زیرا همان‌طور که گفته شد محرکۀ غذایی در یک فرد با فرد دیگر متفاوت است. با شناخت محرکه‌های غذایی و محدودکردن مصرف آن‌ها می‌توانید خطر وقوع حمله‌های میگرنی را کاهش دهید.

با وجود همۀ رعایت‌ها میگرن باز هم می‌آید

سردرد میگرنی

گاهی اوقات افراد با وجود رعایت تمام نکات گفته شده، از قبیل تغییر سبک زندگی، یا حتی مصرف داروهای پیشگیرانه بازهم دچار حملات میگرنی می‌شوند. متأسفانه حملات میگرنی اصلاً قابل‌پیش‌بینی نیستند و با وجود تلاش‌های بسیاری که در راستای پیشگیری از آن‌ها انجام شده، هنوز هم این امر محقق نشده است.

میگرن می‌تواند با حملات روانی همراه باشد

دکتر مینن می‌گوید اغلب بیماران میگرنی قبل از شروع حملات بسیار نگران و مضطرب هستند؛ زیرا از شدت این دردها اطلاع دارند. همین امر می‌تواند در درازمدت زمینه‌ساز بیماری‌هایی همچون افسردگی باشد. راهکارهایی مانند رفتارشناختی که می‌توانند در درمان افسردگی مؤثر باشند، برای درمان میگرن هم مفید هستند.

میگرن لزوماً با ورزش خوب نمی‌شود

ورزش‌کردن و انجام فعالیت‌های جسمی ممکن است باعث بهبود درد برخی سردردها شود؛ زیرا باعث کاهش تنش می‌شود و اندورفین‌ها را کم می‌کند، اما این امر در مورد سردردهای میگرنی صادق نیست. حالت تهوعی که همراه حملات میگرنی‌ست به‌تنهایی می‌تواند مانع از انجام حرکات ورزشی شود. همچنین محرکه‌های حسی مانند صدای بلند موزیک در باشگاه، نور زیاد یا یک شریک ورزشی بدبو می‌توانند برای یک فرد میگرنی غیرقابل‌تحمل باشند. پس هنگام بروز حملات میگرنی لطفاً ورزش را فراموش کنید. اما با وجود تمام این تفاسیر، انجام ورزش‌های روزانه و منظم می‌تواند به پیشگیری از بروز حملات میگرنی کمک کند.

همراهان عزیز فور مای لاو، بایدها و نبایدهای مربوط به سردردهای میگرنی به همین موارد ختم نمی‌شود. اگر خودتان یا فردی در نزدیکی‌تان با میگرن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، بخش آخر این مقاله را از دست ندهید.

منبع: Health

نوشته میگرن؛ تمام آنچه باید در مورد میگرنی‌ها بدانید (۲) اولین بار در مجله آنلاین فور مای لاو. پدیدار شد.

  • ۲۲ام خرداد ۱۳۹۷
  • فان